Pans labyrint

Det är alltför sällan jag lämnar biografmörkret med ett nöjt leende på läpparna. Det var dock vad som hände efter att jag sett Guillermo del Toros film tidigare ikväll.

Inte för att det är en speciellt munter film; den är mörk, våldsam och sorglig samtidigt som den är otroligt vacker. Leendet var för att jag sett något som berört mig och som samtidigt var fantasifullt och gripande på många plan. En film som trots sitt mörka tema gör att man blir förälskad i den.

Jag ska inte skriva något om handlingen eftersom det skulle förstöra lite av upplevelsen för den som vill gå och se den. Enligt mig är detta regissören Guillermos klart bästa film till dags dato. Jag är  förtjust i flera av hans tidigare filmer som Mimic och Hellboy, men denna har en hel del mer substans utöver rent underhållningsvärde. Detta utan att den för den skull blir pretentiös eller präktig. Mest imponerad blev jag dock av karaktärerna som är konsekventa och mänskliga. Till och med den karaktär som representerar ondskan i filmen är möjlig att relatera till; vilket gör honom så mycket hemskare eftersom han inte reduceras till ett omänskligt monster.

Rekomenderas om du vill ha en stark bioupplevelse.

http://www.imdb.com/title/tt0457430/ 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Filmen var helt okej. En vanlig romantisk komedi, lättsmält som de brukar vara.
Pan's labyritnh har jag kvar på listan över filmer att se. Den verkar onekligen bra.

Eller hur, gillar man DM måste man vara en bra människa. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback