Skivmässa

image26

På lördagen var det skivmässa på kåren. Målsättningen var att hitta lite klassisk elektronisk musik. Tyvärr inte den genre som har störst utbud, och man önskade nästan att man fotfarande var hårdrockare då det fanns massvis av skivbackar med klassiska hårdrocksalbum.

Hittade dock en trevlig stockholmare som hade ett par backar med elektronisk musik. Efter mycket funderade slog jag till på tre skivor som jag egentligen inte hade större koll på...

Kowalski - Overman underground

Första skivan blev en som inte var syntig alls. Kowalski var ett tyskt band som släppte detta album 1982. Svårt att genrebestämma. Enligt en artikel jag hittade på nätet tillhörde bandet Neu Deutsche Welle (tyska nya vågen) tillsammans med band som Nina Hagen Band och DAF.

Kowalski bjuder på spännande musik som ibland påminner mig en aning om Adam Ant på grund av rytmer och körarrangemang...samtidigt som det finns lite industrivibbar och massa annat. Inte helt lätt att beskriva då det är så pass eget att det är svårt att hitta referenser. Skivan är en aning ojämn och jag föredrar A-sidan framför B-sidan eftersom låtarna på B-sidan är lite mer introverta.



A
01 The body is me
02 Steelmachines
03 Komm hier
04 Eine peinsamme Zeit
05 Indianer

B
01 Massenhass
02 Magicians
03 Ultradeterminanten
04 Liliom


Dance or die - Dance or die

Detta var mässans fynd. Dance or dies debut EP som släpptes 1990. Tunga låtar med grym bas som gör att man bara vill dansa. Det är sådana här inköp som gör att man redan längtar till nästa mässa.



A

01 Lips like cherry cream

02 Candy jungle


B

01 Dance or die

02 Move

03 Damn it

http://en.wikipedia.org/wiki/Dance_or_Die


SPK - Junk Funk

Denna maxi var en liten besvikelse. Enligt info jag fått innan skulle SPK vara ett tungt industriband. Så när jag spelade upp detta och det visade sig vara typsikt 80-talsljudande syntpop blev jag lite besviken. Dussinlåtar jag både kan ha och mista. Det finns bättre att hämta från det magiska året 1984.




A

01 Junk Funk (The special crash mix)


B

01 High tension (Extended version)

http://en.wikipedia.org/wiki/SPK_(band)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback