A Split Second - Flesh

återvinning

Ett fynd på Tradera. Det här är en riktig klassiker från 1986. Låtarna på 12:ans b-sida borde få de flesta synthare att nicka instämmande. Enligt legenden är låten Flesh även låten som skapade genren New Beat.

Enligt legenden var det en DJ vid namn Marc Grouls som huserade på klubben Boccaccio i Blegien som fick den lysande idén att spela låten Flesh på 33rpm istället för 45rpm och samtdigt ställa pitchen på +8. Detta gav låten ett mörkare sound och en släpigare rytm. Folket på klubben gillade soundet och strax dök det upp massor av band som spelade en långsammare version av EBM med inslag av acidmusik som döptes till New Beat.

För mig var A Split Second ett av de första synthbanden jag tog till mitt hjärta. Så för mig är detta en riktig klassiker som jag nu är glad att ha i skivsamlingen.



A
01 Burnout
02 Bodycheck

B
01 On command
02 Flesh

http://en.wikipedia.org/wiki/New_beat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback