Pouppée Fabrikk

image26

Eftersom jag hade fokus på hårdrocken under 80-talet och större delan av 90-talet missade jag en del godbitar från den tiden. En av dessa godbitar var sveriges starkast lysande EBM-band Pouppée Fabrikk. Jag hade sett att det fanns en skiva av dem i lillebrorsans skivsamling, men knappt hört något av dem ändå. Så det var verkligen på tiden att jag bekantade mig närmare med denna grupp och jag skickade efter några plattor som jag kunde hitta  på nätet.


Pouppeé Fabrikk - Rage


A

01 Retrospect

02 Circumcison

03 Shapeshifter

04 Distraction

05 Incinerage


B

01 Death

02 Keine Zukunft

03 Youth

04 Selfdestruct

05 No way back

06 Watch your sex


Rage är debutalbumet från 1990. Eftersom den finns både som vinyl och CD valde jag, i den allmänna nostalgiperiod som jag verkar befinna mig, i naturligtvis vinylversionen. Snyggt svart/vitt fodral utan krusiduller. Som så ofta när det gäller debutskivor är den nästan genomgående bra. Personliga favoritpår är Circumcision med sin lite överaskande basslinga och avslutningsspåret Watch your sex. Även Youth är jätte bra och påminner inte lite om Nitzer Ebbs Total age-skiva. Även låtarna Distraction, Keine zukunft och Selfdestruct är höjdare. Och ingen låt som direkt suger även om jag kan tänka mig att Incinerage skule kännas lite väl hysterisk vissa dagar.


Pouppée Fabrikk - Summoning


01 Summon the spirits

02 Die Jugens

03 Summon the spirits (extended)

04 What is to come

05 Love you dead


Summoning är en EP med fem spår. Älskar ljudbilden! Trummorna är tunga och snyggt programmerade och basljuden är perfekta. Låten Summon the spirits är en av deras bästa och även låten Love you dead är tung och mysig. Die Jugens är skojig och jag tror den är hämtad från första singeln som publicerades med PF. Extended versionen på Summon the spirits är rätt menlös då den inte tillför något nytt till låten och What is to come känns lite slö. Men den här EP:n känns ändå som ett givet köp om man vill ha något av PF i skivhyllan.



Pouppée Fabrikk - I Want candy


01 I want candy

02 Betrayalizer


Här börjar det experimenteras med gitarrer och någon får den inte helt lysnade idéen att göra en cover på Bow Wow Wows hit I want candy. Inte totalkatastrof, men nära. Däremot är andraspåret Betrayalizer mycket bättre. Enda gången jag tycker att PF lyckas kombinera det elektroniska med distade gitarrer. Dessutom har låten en väldigt udda trumprogrammering som ömsom irriterar och ömsom facinerar.


Pouppée Fabrikk - Your pain-our gain


01 Weak Men

02 Punish

03 De-Generation

04 My pain

05 Random Executions

06 Uggae, Edin Na Zul

07 Summon (v.1,995)

08 Where are you (live)

09 Gods gift to mankind (live)

10 Summon the spirits (live)

11 Destrukotor (live)

12 Beers, steers and queers (live)


PF goes deathmetal och det vräks på med dåliga gitarrer. Tycker inte alls att PF passar som hårdrocksband och gitarrljudet är riktigt sunkigt. Känns som produktionen verkligen inte tålt att åldras det minsta. Livespåren är något intressantare, men den här skivan kan man gärna hoppa över.


 

Pouppée Fabrikk - Elite electronics


01 Elite electronics

02 Fear me

03 Happy dead

04 Elite electronics (RSST RMX)


PF är tillbaka i klassiskt sammanhang och gitarrerna är slängda på tippen. Nu låter det riktigt fräscht igen och denna EP har inget dåligt spår. Favoriten är Fear me som har en grym bassling som sakta bygger upp tempot i inledningen. Som vanligt intressanta samplingar och massor av tryck i basen. RSST remixen av Elite electronics studsar jag gärna runt till nästa gång jag hamnar på klubb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback