Maskindans - Norsk synth 1980 - 1988



Det här är en matig samling med elektronisk musik från Norge under 80-talet. En verklig kulturgärning som öppnat mina öron för musik som jag inte visste något om. Musikaliskt spänner den mellan hittiga poplåtar till väldigt experimentellt. Några spår är inspelade med proffsutrustning i riktiga studios medan andra spår är inspelade i pojkrummet med 4-kanals portastudio.

Mina favoriter så långt är inledande Kito med Dildo Drumbop och Ole l'Dole med Space, action, sex og blod. Men med 41 skiftande spår att lyssna in sig på är jag övertygad om att jag kommer att upptäcka fler guldkorn och att favoriterna kommer att skifta över tid.

All heder till Hommage Records som vågade sig på detta projekt. Extra roligt att samlingen sålt riktigt bra. Förhoppningsvis kan detta inspirera till liknande projekt i Sverige och övriga nordiska länder



CD 1
01 Kito: Dildo Drumbop
02 Cirkus Modern: Besettelse
03 Clockwork Orange: Sensation Boys
04 Det Gylne Triangel: Maskindans
05 Beranek: Pictures And Paintings
06 Johnny Yen: Bodies In Motion
07 The Cut: Dance On Glass (7" version)
08 E-Man: Jeg Er Moderne
09 Bern Balders: The Alter-Ego Effect
10 Adrian Cox: Aegina (part 1)
11 Ole I'Dole: Space, Action, Sex og Blod
12 Krim U: Fra Min Drøm I Går
13 Bel Canto: Flowerbeds
14 Holy Toy: Down In Japan (12" version)
15 Boxbury Beat: Thunder And Lightning
16 Famlende Forsøk: (Tror Nok) Jeg Levde (Engang)
17 ExLex: Kast, Lek, Eventyr
18 Grå: Plastic (live 16/04/83)
19 Ym:Stammen: Menneskene På Broene
20 Svart Klovn: Knust Knekt
21 Bearburger: With Two Mouths Biting

CD 2
01 Ulf Knudsen: Høstland
02 Thorbjørn Grønning: Europa
03 Vidar & Gærne: Pleide Å Våkne
04 Jørgen Knudsen: Between Staying And Going
05 Brød & Sirkus: Hvite Skygger
06 Downers: December Rain
07 Head Set Junta: Siste Tango
08 Den Tredje Generasjon: Sterk Som
09 Fra Lippo Lippi: Tap Dance For Scientists
10 Headcleaners: When Love Just Walks Away
11 Blue Mathue: Perfect Pictures
12 Jeg Falt: Safe Ground
13 White Lord Jesus: Showtime (live 14/07/84)
14 Mørkelagt Bevegelse: A Loss Of Memories
15 Horsemen: Mr. Sunrise
16 El: Visshet
17 3rd Man: Oral Pleasure
18 Guttene Fra Gokkohjørnet: Ikke Vær Redd
19 Im Nebel: Blind Ekstase
20 PLX 15: Min Undertrykte kjærlighet (?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback