Emmon - Synthklubben 070824


lajv

Tar mig direkt från jobbet till synthklubben på fredagskvällen. Lite stressad eftersom jag inte vet när Emmon ska gå på scenen. Strax före midnatt är jag framme vid Storan. Hör att det är mycket folk i den lilla lokalen, och får höra att konserten startar 00.30. Jag kommer till och med att hinna med ett par öl.

Kollar efter min medbrottsling Erik, men han är inte där än. SMS:ar honom och får veta att han är på väg, men att han för tillfället är upptagen med att spy upp alkoholöverskottet från förfesten. En kvart senare dyker han upp och ser oförskämt pigg ut för att vara överförfriskad.

Herr DJ får igång publiken genom att spela And One och Nitzer Ebb. Folk börjar dansa och det är varmt och svettigt framför scenen. Scen och scen föresten... det är inte mycket till scen i Storans lilla klubblokal. Erik tycker att det ser ut som en mikrofon på ett köksbord. Fast han är lite orättvist. Den är nog stor som två köksbord.


image17

Färggrann grafik börjar blinka från videoskärmen bakom den lilla scenen och Emma Nylén kliver ensam upp på scenen i en tajt och väldigt kort kjol.

Den förinspelade musiken börjar spela och Emma firar av ett leende och konserten är i gång. Hon dansar och sjunger sina underbara låtar. Några av oss i publiken dansar och trallar med. Stämningen är trevlig, men mottagandet är ändå lite ljum.

Som tur är för Emmon har hon väldigt starka låtar och en röst som håller bra även live. För hon gör det både enkelt och svårt för sig på samma gång. Efter ett par låtar saknar jag att det inte finns musiker på scenen som backar upp henne. Det blir väldigt kliniskt när det är singback och nerven hos ett band på scenen saknas. Emma själv är väldigt trevlig att se på, men med ett par musiker att samspela med misstänker jag att det hade kunnat bli så mycket bättre.

Bäst respons från publiken får låten Down below. Då dansar storan och vi orkar sträcka händerna över våra huvuden när vi klappar med i takten. Jag gillar Emmon och är glad att jag äntligen sett henne på scenen. Men nästa gång hoppas jag att det blir mer av allt. En större scen, mer ljus, mer volym och ett liveband. Det skulle kunna bli hur bra som helst.

image18

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback