Bodytåget - Sugar Bar 091107


Det blev verkligen trångt och svettigt under Bodytågets oldshool-afton. Fyra EBM-band från västkusten mötte en etusiastisk stockholmspublik som fyllt stället. Det var till och med ett litet gäng som tagit sig hela vägen från Tyskland för att få hoppa och dansa framför den lilla scenen på Sugar Bar.

Först ut under kvällen var Body Pleasure från Göteborg, där jag själv har äran att få vara med på ett hörn och sköta trummandet. Det var skitkul att stå på scenen och känna energin från vad som måste vara sveriges bästa konsertpublik. Vilket tryck det var, och ändå var det bara uppvärmningen till det som skulle komma.


Ekobrottsmyndigheten, ett annat göteborgsband, tog över scenen som band nummer två. Trängseln framför scenen ökade ytterligare och jag tappade snart räkningen på antalet ölglas som tappades i golvet. Det var en ansenlig mängd glaskross som sopades upp innan nästa spelning.

Band nummer tre var Kropp, och under deras spelning slog trängseln framför scenen nya rekord. Det var som ett böljande hav av svettiga kroppar och det gick inte att undvika blåmärken och andra mindre blessyrer om man valde att vara en del av havet. Jag kan inte påminna mig om att jag stött på en sådan underbar publikrespons tidigare när det varit denna typ av mindre klubbspelning.

Spark! fick äran att avsluta kvällen. Trots att publiken både var trött, sliten och väldigt alkoholpåverkad lyckades den än en gång bygga upp en underbar energi. Alla dansade, hoppade och skrålade med i texterna. När de körde låten Glassbilen var det total euofori.

Mörbultad, överfull och lycklig lämnade jag Sugar Bar. Efter en fylle-kebab ragglade jag vidare genom höstnatten till vandrarhemmet där en varm och mjuk säng väntade på mig. Vilken underbar kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback